quinta-feira, 14 de dezembro de 2017

We, Chefs – Beyond cooking I João Wengorovius


We, Chefs – Beyond cooking
texto e fotografias por | texts and photographs by
João Wengorovius

edição em inglês | english edition

ISBN: 978-989-8834-90-4

Edição | Edition: Dezembro | December 2017

Preço | Price: 84,91 euros | PVP: 90 euros
Formato | Size: 20  x 26 cm (encadernado | hardcover )
Número de páginas | Number of pages: 592 (cores | colored )


À venda nas livrarias Sistema Solar do Chiado e da Passos Manuel, em Lisboa, e através do email do nosso departamento comercial: encomendas@sistemasolar.pt



Albert Adrià, Alex Atala, Andoni Aduriz, André Chiang, Bertrand Grébaut, Daniel Humm, David Thompson, Elena Arzak, Gastón Acurio, Helena Rizzo, Joan Roca, José Avillez, Juan Mari Arzak, Massimo Bottura, Nuno Mendes, Pascal Barbot, Paul Pairet, Quique Dacosta, René Redzepi, Victor Arguinzoniz, Virgilio Martínez.

Open, Passion, Taste, Memory, Texture, Growing, Repetition, Mentor, Authorship, Terroir, Now, Unfamiliar, Context, Tools, Interface, Less, Subtext, Play, Waste?, Paradox, Reinvention, Naming, Storytelling, Consistency, Family, Mise en place, Resilience, Energy, Feedback, Fresh, Overlap, Serendipity, You.


We are used to seeing chefs as cooks. But they are also storytellers, entrepreneurs, curators, artisans, mentors, activists and, last but not least, creative thinkers whose approaches and wisdom can translate into other areas. Every single day, they push the boundaries of cooking and what we mean by enjoying a meal. The inventive cuisine created in their fine dining restaurants is the result of unique ecosystems: places where a balance must be struck between a “question everything,  no rules, no limits” mentality, and rigorous, Swiss clock production lines; between the gravitas of charismatic individuals and intense group collaboration; between the uniqueness of terroir and openness to the world’s vastness; between respect for cultural traditions and the restless drive to explore. 
[...]
This book led me to go around the world, from Shanghai to Lima, New York to Copenhagen, São Paulo to Paris, to discover what we can learn from chefs, beyond cooking. 
Cooking is one of the few things with the power to bring together an array of diferente disciplines at the same table, inspiring them and, at the same time, feeding from all of them; from neuroscience to contemporary and modern art, from history to music, from literature to architecture, from anthropology to design. And chefs’ voices are also heard on forums about health, poverty, environment, technology, politics and economics. 
[João Wengorovius


Estamos acostumados a ver cozinheiros como cozinheiros. Mas eles também são contadores de histórias, empresários, curadores, artesãos, mentores, activistas e, por último e não menos importante, pensadores criativos cujas abordagens e sabedoria se podem traduzir em outras áreas. 
Após quatro anos de conversas com grandes chefs de cozinha do mundo, pesquisa e captação de imagem fotográfica, nasce o livro We, Chefs. Contém vinte e uma conversas entre o autor e vinte e um chefs mundialmente reconhecidos e trinta e três palavras-chave. Este livro não tem receitas; é antes uma conversa entre as vozes dos chefs e as palavras-chave propostas pelo autor. Ao longo desta experiência, o autor foi notando que o processo de um chef para encontrar a sua própria voz, e o desafio para a manter viva e original, era um processo que encontrava eco em muitos de nós. De alguma forma, todos somos autores. Desta constatação nasceu o processo assim como o título do livro: Nós, Chefs. Assim, este livro é para todos a quem o tema da autoria diga respeito independentemente da sua especialização.

João Wengorovius
Após mais de vinte anos na publicidade, dez dos quais como CEO da agência BBDO, dedicou-se nos últimos quatro a explorar os temas da criatividade, autoria e busca da singularidade, através da alta cozinha. Depois de se preparar no centro de formação de Alain Ducasse em Paris, viajou à volta do mundo para descobrir o que podemos aprender, para além da cozinha, com alguns dos chefs mais influentes da actualidade. Gastrónomo apaixonado e observador atento da cozinha de vanguarda, é actualmente keynote speaker sobre temas da inovação, criatividade e cultura empresarial. É co-fundador da consultora WB.

Former CEO of advertising agency BBDO in Lisbon, spent the last four years exploring the themes of creativity, authorship and the search for singularity, through haute cuisine. After his training at the Alain Ducasse Centre de Formation in Paris he traveled around the world to discover what we can learn from today’s most influent chefs, beyond cooking. A passioned gastronomer and a keen observer of the developments at the forefront of fine dining, João Wengorovius is also a regular keynote speaker on the subjects of innovation, creativity and company culture. Co-founder of the consultancy WB.

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